Q/A - MOTIVATION

Q/A / Permalink / 0
Snälla, har du något tips på hur man får motivation/ork/lust osvosv.. att komma iväg till gymmet och träna? Har ingen kompis att träna med och PT känns dyrt? Jag vet att det gäller att bara bestämma sig och dra sig dit, men det känns hopplöst!!
 

Motivation är inte en enkel nöt att knäcka. För vissa är det så enkelt att man motiveras av nya träningskläder men kan man ta för givet att det leder en in i en träningsrutin eller måste man köpa nya kläder hela tiden? Individuellt.
 
För mig är motivation mycket men i synnerhet resultat och välmående. När jag började träna efter att jag slutat spela innebandy så började jag gå på gruppträning. Jag hade ingen träningskompis som drog mig dit och allting var nytt för mig. Gick på alla pass för jag visste ju inte vad jag tyckte om utanför lagsporter. Detta var som sagt något nytt i min värld. Att gå till gymmet själv men att ändå ha en samhörighet med människor man inte kände. På passen var det väldigt olika nivåer, vissa var proffs medan andra var tondöva. Detta passade mig för jag kände att jag blev bättre efter varje vecka. Jag började lära mig tekniken på bodypump-passen och koreografier på danspassen. Efter några månader började jag märka resultat av de tunga pass som jag utövade så som boxning, core och bodypump. Jag kunde börja lyfta tyngre, till och med se lite muskler på min kropp! Säg att jag hade hållt på med gruppträning aktivt i ett år innan jag vågade mig ut i gymmet (fortfarande på egen hand). Är det något jag lärt mig är det att alla är så självupptagna på gymmet att det inte lägger märke till vem som står bredvid och försöker förstå sig på en maskin eller lyfter nybörjarvikter.
 
Jag har aldrig haft några långsiktiga mål med min träning utan jag ser varje träningstillfälle som en utmaning och ett mål som ska uppfyllas. "Idag ska jag lyfta tyngre i just den övningen". På senaste åren har jag blivit bättre på att lägga upp träningen så att jag tränar två muskelgrupper per gång eller kanske först går på en halvtimmes gruppträningspass för magen och sedan kör jag en halvtimme på gymmet. Vissa jag känner tränar en muskel per gång á 30 minuter. Man kan lägga upp det på så himla många olika sätt och det är det som är så kul! Viktigaste är nog att man inte börjar med att punktträna en muskel, jag tror på variation för annars kommer man dels få jätteont och förmodligen även tappa tålamodet. Bra musik är också något som motiverar mig. Jag tycker det är extremt svårt att träna utan musik! Det är många bra att ha någon som drar i en och pushar en så jag skulle rekommendera gruppass av den anledningen och kanske framförallt gå på olika instruktörers pass för att hitta den som man motiveras mest av.
 
Träna ska vara kul och jag tycker verkligen inte att man ska tvinga sig till gymmet om man inte ser ett värde i det. Mår du inte bättre av det? Blir du inte starkare? Får du inte bättre kondition? Håller det inte din kropp i bra form? Blir du inte piggare om dagarna? När jag är trött och orklös så tänker jag på dessa frågeställningar. När jag är omotiverad så blir jag oftast mer motiverad efter att jag tränat och definitivt mycket piggare på livet. 
 
Ytterligare ett tips kan vara att bestämma att ha en helt nyttig dag imorgon. Börja med en smoothie och gröt på morgon, ta en powerwalk, duscha gör vad du måste göra, ät ordentlig mat och kör ett bättre träningspass på kvällen innan du ska varva ner. Testa en enda helt nyttig dag - det kan vara riktigt uppfriskande mitt i veckan!

Nyttig chokladmousse

FOOD & TRAINING / Permalink / 0
 
Perfekt när man är sugen på någonting. Snabbt och enkelt! 
 
Recept (1 portion):
1 banan
1 avokado
2 msk kakao
(valfritt) 1 skopa cokladproteinpulver
 
Mixa ihop banan, avokado och kakao i en mixer eller med stavmixer. Rör ner proteinpulvret efteråt.
Klart!
 
Servera med exempelvis agavesirap, kokos, mörk choklad, blåbär eller hallon
Till top